Главная / Новости / Мир мотоциклов / Как работает мотор новой Yamaha R1 2009

Партнеры:

 
Какова
средняя
длина
болельщицы?
 
Рубрика: Поделиться ссылкой в соцсетях:
   Фэйсбук: 

Главной новинкой новой Yamaha R1 2009-го года стал новый мотор, который как утверждают максимально приближен к мотору  мотоцикла Валентино Росси, за счет применения технологии big bang (большой взрыв).
 
Так ли это попытались объяснить в новом номере британского журнала MCN в рамках обзора и тестдрайва мотоцикла на австралийском треке Eastern Creek.
 
Теория большого взрыва рассмотрена в одной из статей - http://motorace.by/articles/race/255.html
 
А вот выдержка из статьи в MCN (ввиду большого обилия технических терминов статья дается без перевода):
 
The new crossplane crank explained

What is it?
 
The R1's clever new 90* crossplane crank spins more smoothly delivering smoother power and allowing better rear tyre grip. Power an torque haven't increased but you can now get that power to the ground easier.
 
What's the point?
 
This system gives the tyre more grip in corners and let's the engine spin safety at super-high revs with less vibration.
 
So is it really Rossi's?
 
Yes... kind of. The fireing order, crankshaft concept and exhaust note is the same as on Rossi's factory 800cc YZR-M1. But Rossi's engine is completely in key areas, including the crankshaft that runs backwards and pneumatically-operated valves.
 
Is it 'BIG BANG' engine?
 
No. A 'big bang' engine uses a conventional 180* flatplane crank, but with revised cam timing so that the two pistons at the top of the stroke fire together, instead of one being on compression and one on exhaust. There's no snappy way of describing the new R1's motor other than saying it has an irregular firing interval - a 'growler', maybe?
 
How does it work?
 
All other inline, four-cylinder road bikes have crankpins spaced at 180* to each other and an evently-spaced firing order. The new R1 has crankpins set at 90*, so the pistons are stepped rather than two-up and two-down with firing intervals at 270*, 180*, 90*, 180* on cylinders 1-2-4-3.
 
Полностью прочитать обзор можно по ссылке - http://issuu.com/motorcyclenews/docs/mcn210109?mode=embed&documentId=090121100014-f58771f307d94681a7d96b609cdafd84&layout=grey
 

21.01.2009



сделано в EleganceIT

Сайт делался в Новый Год